Inspiratiemap IN-Gent 3
Een inspiratiemap vol werkvormen voor professionele en vrijwillige begeleiders van oefenkansen.
Oefenkansen Nederlands
Een inspiratiemap vol werkvormen voor professionele en vrijwillige begeleiders van oefenkansen.
Een inspiratiemap vol werkvormen voor professionele en vrijwillige begeleiders van oefenkansen.
Een inspiratiemap vol werkvormen voor professionele en vrijwillige begeleiders van oefenkansen.
Informeer of alles goed verlopen is en of er nog hulp kan worden aangeboden
Begin je sessie met een korte 'ijsbreker' om het gesprek op gang te brengen
Ontdek wat de andere ouders graag eten, naar welke winkels ze gaan enzovoort
Een gezelschapsspel waarbij de ouders vertellen over de ingrediënten op een brunch
Aan de hand van een stadsplan en de praatkaarten gaan de ouders met elkaar in gesprek.
De buitencirkel stelt vragen aan de binnencirkel
Leer elkaar beter kennen door een keuze te maken
Hang je wensen in de boom en kijk wie dezelfde wensen heeft als jou
Ga op zoek naar de stukjes van de puzzel
Maak wisselende duo's en ga bijvoorbeeld op stap
Ga op zoek naar de kwaliteiten van de andere deelnemers
Ga op zoek naar welke beweringen juist zijn en welke niet.
Verdeel de groep obv niet-zichtbare kenmerken
Verdeel de groep obv zichtbare eigenschappen
Ik heb nog nooit.... verzamel kaarten en speel daarna het kaartspel 'pesten'
De groep begeleidt een geblinddoekte deelnemer doorheen het hindernissenparcours
Zoek de juiste personen, activiteiten en plaatsen bij elkaar zodat de zinnen kloppen.
Welke voorwerpen neem je mee op reis, kies en noem ze op in de juiste volgorde
Voorwerpen uit een vorige sessie beschrijven aan elkaar
Het centrale woord raden aan de hand van tips
Iedere deelnemer stelt bewust 2 vragen tijdens de oefenkans, aan de hand van een kaart.
Op zoek naar een voorwerp, persoon of dier dat begint met de letter ...
Leren zoeken op een website
De groep gaat op zoek naar datgene wat één persoon in gedachten heeft uit een bepaald filmpje
Leg de beelden in de juiste volgorde en reconstrueer het verhaal.
Een filmpje reconstrueren aan de hand van woorden
Aan de hand van beelden wordt een filmpje naverteld
In kleine groepjes een verhaal reconstrueren
Deelnemers vertellen over zichzelf.
Vertellen over de positieve en negatieve kanten van een thema
Bespreek en vergelijk trouwfeesten uit verschillende landen/culturen.
De deelnemers kiezen een prent en gaan in de juiste volgorde op het touw staan
In duo op zoek naar de beschrijving op het ganzenbord
De dobbelsteen bepaalt waarover de deelnemers iets moeten vertellen.
Een gesprek over een centraal thema
Draai aan de fidget spinner en geef antwoord op de vraag.
Een kennismakingsspel waarbij de deelnemers zich voorstellen aan de hand van een gekozen foto.
Een stellingenspel waarbij de deelnemers een positie innemen op een touw en in gesprek gaan met elkaar.
Voer in groep de noemopdracten uit
Uitbeelden en vertellen wat je dagindeling is
Vul het verhaal aan volgens je gemoed.
Vul de kamer met passende voorwerpen
Tekenen, raden en de verschillen benoemen.
Een gezelschapsspel waarbij duo's telkens vijf dingen opsommen die iets gemeenschappelijk hebben.
Een gezelschapsspel en gesprek met de deelnemers in één klap
Bespreek foto's van belangrijke gebouwen en locaties in de stad.
Laat het lot je tocht bepalen en kom zo op onvoorziene plaatsen.
Na een bezoek een plattegrond maken van de plaats. Woorden en afbeeldingen een plaats geven op de plattegrond en de afgelegde route aanduiden.
Na het bezoek aan een plaats wordt een quiz gespeeld met vragen opgesteld door twee groepen deelnemers.
Bij het bezoek aan een locatie maak je foto’s van de schaduwen van voorwerpen op die locatie.
Nadien wordt het schaduwspel gespeeld: de deelnemers krijgen de schaduwen te zien en raden wat het voorwerp was.
Stel met de groep 10 vragen op die tijdens het bezoek moeten opgelost worden. Verdeel de vragen over de deelnemers en hou eventueel een nabespreking.
Tijdens een activiteit of wandeling houdt de begeleider een (kartonnen) vraagteken vast. Iedere deelnemer kan op een gegeven moment het vraagteken komen halen en in de lucht steken als hij iets wil weten
Bedenk met de groep tien zaken die zeker aanwezig zullen zijn op de plaats die je bezoekt. Tijdens het bezoek wijs je de tien zaken dan aan en je staat er even bij stil.
Iedere deelnemer neemt tijdens een wandeling om beurt de leiding. De gids krijgt een paraplu en toont de weg tot hij of zij stopt bij een plek of een voorwerp waar zijn interesse naar uit gaat.
Bij een activiteit (bvb een kooksessie, een wandeling, een spel) trekt elke deelnemer twee selfies.Het is belangrijk dat daarbij op de achtergrond andere deelnemers bezig zijn met een deel van de activiteit.
Breng een drietal afbeeldingen mee van mensen in de buurt. Laat de deelnemers op zoek gaan naar de personen door de afbeeldingen aan mensen te tonen. Hebben ze de persoon gevonden, dan nemen ze een selfie met hem of haar. Ze kunnen ook een mini-interview afnemen. Nadien wordt er in groep nog eens verteld wie de mensen op de foto’s zijn.
De deelnemers krijgen per duo een leeg kader. In dat kader ‘vangen’ ze dingen die voldoen aan een vooraf gekozen thema, bvb transportmiddelen, natuurelementen, etalages, vuilnis op de grond, dingen die met een B beginnen… Als het duo een kaderplek gevonden heeft, nodigen ze de anderen uit om te komen kijken. Ze leggen uit wat er in het kader te zien is (of ze laten de anderen raden waarom ze daar het kader plaatsen).
Groepsgrootte – 6+
Duur – 30min/1uur
Materiaal - Een kader / Eventueel smartphone of tablet
Suggesties - De duo’s worden nadien gefotografeerd met hun kader in de hand: alle kaderfoto’s vormen samen een album.
IN-Gent vzw maakt gebruik van cookies om u de beste ervaring te bieden op onze website.
Sommige cookies zijn noodzakelijk voor een correcte functionaliteit van de website. Deze cookies kan je niet weigeren.
Andere cookies worden gebruikt voor analysedoeleinden. Deze cookies kan je accepteren of weigeren met onderstaande knoppen.